maanantai 12. helmikuuta 2018

Kadonneen peruskestävyyden metsästys - Osa #3


Elokuvatrilogioiden kolmannet osat yltävät harvoin edeltäjiensä tasolle mutta onneksi peruskestävyystrilogiani viimeinen osa ei seuraa tätä ikävää trendiä vaan kunto sen kun paranee. Ihan sellaista vauhtia ei vielä kulje että kasvot olisivat päässeet sulamaan ...kasvojen jäähtyminen on sen sijaan ollut ajankohtaisempi aihe kun talvi kesken viimeisen treenijakson päätti saapua tänne pääkaupunkiseudullekin. Treenit menivät lumessa polskimiseksi pakkaskeleissä. Olosuhteiden huonontumisesta huolimatta sain viimeiselle jaksolle kasaan ihan mukavan määrän kilsoja, yhteensä 315 km (viikko #1: 85 km #2: 97 km #3: 102 km #4: 33 km)

12 viikon treenisaldo yhteensä:
Juoksua: 812 km, 81h 26min
Kävelyä: 59 km 9h 1min

Peruskestävyys-treenit ovat siis nyt pulkassa tämän talven osalta ja yhteenvetona voisi sanoa että kunto on viimeisen 12 viikon aikana parantunut merkittävästi. Tämä oli havaittavissa myös HADD-testeissä joita olen suorittanut 4 viikon välein (tulokset alla olevassa kuvassa). Alemmilla sykealueilla (140,150) parannusta on tullut eniten ja ylemmillä sykealueillakin (160, 170, 180) on tapahtunut yllättävän paljon siihen nähden että vauhdikkaampaa juoksua on tähän mennessä ollut hyvin rajoitetusti. Onnistuin myös vetämään ohjelman läpi ilman loukkaantumisa/sairastelua ja sehän on aina hyvä juttu 😊

(klikkaa kuva isommaksi)
Viikon verran ajattelin ottaa vähän rennomin ja antaa jalkojen levätä/palautua mutta sen jälkeen hyökkään varsinaisen treeniohjelman pariin jossa tavoitteena on ehjä suoritus Karhunkierroksen 80 km-kisassa toukokuussa. Alkuvuodesta varmistui myös se että Helsinki Spring Marathonin puolikas ja Bodom Trail tulevat toimimaan lämppärikisoina ennen Karhunkierrosta.

Alla vielä viikkojen #9-12 treenit:

Viikko #9:

Ma., Ke. 80 min kevyttä juoksua (keskisyke <145)
La. 60 min kevyttä juoksua (keskisyke <145)
Ti. 67 min (sisältäen 2*12min jossa keskisyke 167)
To. Lepo
Pe. 73 min (sisältäen 2*15min jossa keskisyke 165)
Su. 140 min kevyttä juoksua

Juoksua: 85.33 km (8h 51min)
Kävelyä: 0 km (0min)
Yhteensä: 85.33 km (8h 51min)

Viikko #10:

Ma. 45 min kevyttä juoksua (keskisyke <145)
Ti. 85 min (sisältäen 3*15min jossa keskisyke 160)
Ke. Lepo
To. 85 min (keskisyke <145)
Pe. 100 min (sisältäen 3*20min jossa keskisyke 163)
La. 85 min (keskisyke <145)
Su. 150 min kevyttä juoksua (keskisyke 142)

Juoksua: 97.45 km (9h 36min)
Kävelyä: 0 km (0min)
Yhteensä: 97.45 km (9h 36min)

Viikko #11:

Ma. 45 min kevyttä juoksua (keskisyke <145)
Ti. 103 min (sisältäen 2*30min jossa keskisyke 168)
Ke. 60 min kevyttä juoksua (keskisyke <145)
To. 90 min kevyttä juoksua (keskisyke <145)
Pe. 93 min (sisältäen 60 min jossa keskisyke 163)
La. 45 min kevyttä juoksua (keskisyke <145)
Su. 160 min kevyttä juoksua (loppua kohden kiihtyvä vauhti, keskisyke 148)

Juoksua: 102.47 km (9h 56min)
Kävelyä: 0 km (0min)
Yhteensä: 102.47 km (9h 56min)

Viikko #12 (Kevyt viikko):

Ma. Lepo
Ti.  Lepo
Ke. Lepo
To. 18 min kevyttä juoksua (keskisyke <145)
Pe. 33 min kevyttä juoksua (keskisyke <145)
La. 33 min kevyttä juoksua (keskisyke <145)
Su. 63 min HADD-Testi (5*2400m eri syketasoilla, 90s palautuksilla)

Juoksua: 30.37 km (2h 27min)
Kävelyä: 0 km (0 min)
Yhteensä: 30.37 km (2h 27min)

sunnuntai 14. tammikuuta 2018

Kadonneen peruskestävyyden metsästys - Osa #2


Toinen jakso peruskestävyys-harjoittelua on takanapäin ja alkaa vihdoin tuntua siltä kuin olisin saavuttanut treenaamisessa jonkunlaisen tasapainon, juoksu tuntuu todella kevyeltä ja mukavalta 😊 Alemmilla sykealueilla vauhti on parantunut 20-30s/km ja ylemmillä sykealueillakin on pientä kehitystä havaittavissa.

tiistai 2. tammikuuta 2018

Kadonneen peruskestävyyden metsästys - Osa #1

Pari joutsenta ui rauhallisesti eteenpäin Kaisaniemenlahdella lokakuun pimenevässä illassa. Talojen ikkunoista tuleva valo heijastuu upeasti vedenpinnasta, täydellisen heijastuksen pilaa ainoastaan taivaalta putoavat sadepisarat. ...pyyhkäisen rään nenäni alta samalla kun otsaltani valuu jääkylmää vettä silmiin. Eläintarhanlahden kohdalla pari kalastajaa mulkoilevat taakseen kun nylkytän heidän ohi jo viidettä kertaa, enkä yhtään ihmettele ...eihän tässä ole mitään järkeä. Mutta vielä yksi kierros! Viimeisen kierroksen aikana en kohtaa enää yhtäkään ihmistä, kalastajatkin ovat luovuttaneet ja lähteneet kotiin ja niin lähden lopulta minäkin.

tiistai 10. lokakuuta 2017

Räkä, pohjekipu ja tulevaisuus

Karhunkierros Matin tapaan


"En ole ulkona kuvioista, olen pihalla."

Näin lausahti aikoinaan Nykäsen Matti ja tältä on kieltämättä minustakin tuntunut viimeisen kuukauden ajan. Nuuksio Classicissa otetun "mutakylvyn" jälkeen iski flunssa joka oli riesana pari viikkoa. Espoon Rantamaratonin puolikkaan jätin tämän takia väliin, ja väliin jäi myös Helsinki City Trail. Seuraavana tähtäimessä oli Vantaan maraton, mutta siitäkin suunnitelmasta luovuin viikko sitten kun oikea pohje rupesi lenkkien aikana oireilemaan oikein kunnolla. Pohje kipeytyi oikeastaan jo kesällä Pallaksen kisan jälkeen eikä se, ihme kyllä, ole parantunut muuten niin tehokkaalla "se lähtee sillä millä on tullutkin"-menetelmällä 😃

maanantai 4. syyskuuta 2017

Nuuksio Classic Trail Marathon 42 km - Mudasta sinä olet tullut, mudaksi pitää sinun jälleen tuleman


"Iso kriisi vaatii ison suunnitelman ...hae minulle kaksi kynää ja kalsarit!"

Näin lausui kapteeni Edmund Blackadder sarjassa Musta Kyy, jonka jälkeen hän ratkaisi kriisin laittamalla kalsarit päähän, tunkemalla kynät nenään ja esittämällä hullua. Työssäni olen menestyksekkäästi käyttänyt tätä samaa menetelmää kriisitilanteissa ja jostain syystä tämä juolahti mieleeni myös Nuuksio Classic-kisassa 32 km:n kohdalla kun upposin vyötäröä myöten mutalammikkoon enkä päässyt sieltä omin voimin pois. Tarvittavia tarvikkeita ei vain tällä kertaa ollut mukana matkassa, mutta hulluuttahan onneksi löytyy ihan omasta takaa ilman ylimääräisiä kyniä ja kalsareitakin 😜

maanantai 24. heinäkuuta 2017

Palautuminen rankan kisan jälkeen - "Ministry of silly walks"

NUTS Ylläs Pallas 55 km-kisan jälkeinen päivä ei ollut paras mahdollinen palautumisen kannalta. Ensin tuli istuttua bussissa Pallakselta Rovaniemelle 5 tuntia, jonka jälkeen vielä 6 tuntia junassa Helsinkiin ja bonuksena sitten vielä 20 minuutin bussimatka Espooseen. Arvatkaa vain oliko kroppa jumissa tämän jälkeen? ...kävelykin oli sen näköistä että päärooli Monthy Pythonin "Ministry of silly walks"-sketsistä olisi irronnut milloin vain:



perjantai 21. heinäkuuta 2017

NUTS Ylläs Pallas 55km - Verenvuodatus Pyhäkerolla


Makoilen hiekalla vatsallani, kädet rennosti eteenpäin sojottaen. Aurinko lämmittää selkäpuolta ja kevyt tuulenvire viilentää juuri sopivasti, tältä kesäloman pitääkin tuntua!

Kupla poksahtaa ja idylli murtuu... vasemmassa kädessä ja oikeassa polvessa tuntuu kivulias jyskytys. Käteni alla olevan hiekan väri muuttuu tummanpunaiseksi ja nopea vilkaisu polveen vahvistaa asian ...verihän se sieltä pulppuaa ja ihan kohtuullisella paineella. Samaan aikaan molemmat pohkeet päättävät krampata voimakkaasti ja päästän ilmoille pienen tuskanhuudon. En siis olekaan lomarannalla vaan Pyhäkeroa alas johtavalla hiekkatiellä jossa olen äsken vauhdissa potkaissut kiveen ja tehnyt tyylikkään pesäpallosyöksyn kovalla alustalla. Tämä olisi tietenkin ollut tosi hienoa jos kyseessä olisi ollut maaliviivan ylitys ja taistelu kärkipaikasta, mutta kun nyt olin keskellä korpea, maaliin oli 15 km ja "taistelua" kävin lähinnä oman pääni sisällä (ja 100+ sijoituksesta), niin hohdokkuudesta ei ollut tietoakaan. Mutta, palataanpa hetkeksi ajassa taaksepäin...